صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / سیارک، مزرعه /

فهرست مطالب

سیارک، مزرعه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 6 تیر 1399 تاریخچه مقاله

سیارک، مزرعه \ mazraºe-ye siyārak \ ، یا سیْ‎یارْک، مزرعه‌ای واقع در جنوب دهستان لواسان بزرگ در فاصلۀ 500 متری شرق مزرعۀ خانلرآباد (هیزم‌دره).
مزرعۀ سیارک براساس سند مالکیتی که از آن در دست است، 5 / 33 هکتار وسعت دارد که حدود 8 هکتار آن باغ و زمینهای کشاورزی، و بقیۀ آن مراتع و دیم‎زار است. اراضی این مزرعه متعلق به شخصی به نام عبدالله امیرطهماسب، از اهالی واصفجان بود. او از فرزندان خاندان مشهور امیرطهماسب بود که از رجال سیاسی و نظامی دوران پهلوی اول و دوم به‎شمار می‎رفتند. عبدالله امیرطهماسب در جریان فعالیتهای منجر به شکل‌گیری انقلاب اسلامی، به انقلابیون پیوست، اما چندی پس از پیروزی انقلاب، تغییر نظر داد و به گروههای مخالف ملحق شد. سپس در جریان کودتای نوژه شرکت کرد و پس از کشف و خنثى شدن کودتا دستگیر، و اعدام شد. اراضی متعلق به او در سیارک نیز مصادره شد و در اختیار کمیتۀ امداد امام‎خمینی قرارگرفت.
امروزه (1391 ش) قسمتی از این مزرعه به باغ تبدیل شده، اما بخش عمدۀ آن به سبب کمبود آب و عدم رسیدگی کافی، به‎صورت زمینهای بایر درآمده است. در بخش مرکزی این مزرعه، 3 ساختمان مسکونی وجود دارد که در بخشهایی از اطراف آن با احداث دیوارهای کوتاه و ایجاد فضاهای مسطح، محوطه‎سازی شده است. 
مهم‌ترین و زیباترین واحد مسکونی این مجموعه عمـارت مرکـزی آن است کـه دارای ارزش تاریخـی ـ فرهنگی، و قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی است. این ساختمان که محل زندگی صاحب اولیۀ مزرعۀ سیارک بوده، عمارتی برون‎گرا ست که با مصالح سنگ، آجر، آهن و سیمان احداث شده است. در جبهۀ جنوبی و شرقی این ساختمان، ایوانی سراسری به عرض حدود دو متر احداث شد که دارای دو ستون آجری در دو طرف و دو ستون فلزی در حدفاصل آنها ست. پی این ساختمان تا ارتفاع حدود 80 سانتی‌متری از سطح زمینهای اطراف با سنگ تراش‎خوردۀ مالون آبی‎رنگ، و بدنۀ دیوارها با آجر زردرنگ ساخته شده، و سقف آن با استفاده از تیرآهن به صورت مسطح پوشانده شده است. ابعاد این بنا 12 × 12 متر است. ساختمان دو اتاق پذیرایی در جنوب و دو اتاق خواب در شمال و یک واحد آشپزخانه و سرویس بهداشتی و سالنی کوچک در مرکز دارد که بیشتر به راهرو شبیه است. 
تمامی سطوح بدنۀ داخلی بنا با گچ اندود شده، و در بدنۀ دیوارهای اتاق پذیرایی دو پیش‎بخاری گچ‎بری‎شده تعبیه شده است. درجنوب این ساختمان حوض نیم‎دایره‎شکلی وجود دارد که امروزه بدون آب و در حال از بین رفتن است. جنوب و شرق این عمارت با احداث دیوارهای کوتاه و صفه‎سازی مناسب و کاشتن درختان تزیینی سامان‌دهی شده است. 
امروزه به سبب ساخت‎وسازهای صورت‎گرفته، حفر چند حلقه چاه و در پی آن خشک‎شدن چشمه‎های موجود در اطراف این مزرعه، کشاورزی با دشواریهایی رو‎به‎رو شده است. همچنین به‎سبب نزدیکی این منطقه به خانه‌های شهرک‎نشینان و رعایت مسائل بهداشتی، از دامداری در این مزرعه جلوگیری شده است. 
در حال حاضر در باغهای محدودۀ مزرعۀ ‌سیارک درختانی از انواع گردو، گیلاس، سیب، هلو، زردآلو و آلبالو وجود دارد، اما به‎سبب کمبود آب از رونق و رشد کافی برخوردار نیستند. در منتها‎الیه جنوب شرقی مزرعۀ سیارک بقایای ساختمان آسیای آبی وجود دارد که به نظر می‌رسد متعلق به دورۀ صفویه است. ساختمان اصلی آسیاب مذکور در زیر آوار و خاک دفن شده، اما تنورۀ آب آن نسبتاً سالم و قابل رؤیت است. 

ناصر پازوکی طرودی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: